Do dotazníkového šetření se během července a srpna 2020 zapojila téměř tisícovka z vás. Děkujeme vám za aktivitu i za slovní komentáře a podněty, kterými jste své odpovědi v dotazníku často doplnili. Níže uvádíme výsledky tohoto dotazníkového šetření, ve kterém jste vyjádřili, jak vy tuto oblast vnímáte a jaké jsou vaše představy o její proměně.
1.
OtázkaNejvětší předností této oblasti jsou příroda a vodní prvky. Následuje dosud nevyužitý potenciál území pro projekty různého zaměření. Oblast je vnímána jako jedinečná příležitost pro změnu image regionu, a to z pohledu rozvoje cestovního ruchu, kultury, bydlení, ale i koncepčního využití pro velké, strategické investice. Téměř 26 % dotázaných považuje oblast POHO2030 za oázu klidu a zeleně s dostatkem vodních ploch. Lidi vnímají POHO jako jedinečné území s potenciálem.
„Místo, kde žili mí předkové. Bylo a stále je krásné a ošklivé zároveň.“
„Mám ráda tuto oblast a pamatuji jsi, jak byla pěkná a funkční. Kudy jezdila tramvaj, kde byla tržiště a spousta hezkých rodinných domků a škol.“
2.
OtázkaVíce než 43 % respondentů vnímá jako největší nedostatek této oblasti špatný stav krajiny – její míru znečištění, související ekologické zátěže, nelegální skládky, nepořádek, šerednost, všudypřítomné zákazy vstupů, přetrvávající důlní vlivy, které mají vliv na život v okolí a nepovedenou rekultivaci z minulosti. Z dalších negativních témat nejvíce rezonuje nízká úroveň společnosti, vylidňování oblasti, kumulace nepřizpůsobivých skupin obyvatelstva a negativní jevy z toho plynoucí, tj. vysoká míra kriminality, závislost na drogách, násilí a vandalizmus.
„Území bez lidí – jako by se pro život nehodilo.“
„Zcela zapomenutá krajina, nejdříve využito na maximum a pak zahozeno, včetně starých havířů.“
„Víra, že není třeba nic měnit, uhlí tu bude věčně, nahoře to nějak zařídí, jako vždy.“
„Krajina si nese velký šrám z minula.“
3.
OtázkaU veřejnosti v tuto chvíli převládá negativní vnímání oblasti POHO2030, až 42 % z dotazovaných takto vyjádřilo svůj postoj. Téměř třetina vnímá oblast pozitivně a 26 % má neutrální postoj k území. Negativní vnímání je doloženo u všech věkových skupin i geografického členění.
„Měsíční krajina to byla a bude, nevěřím, že někdo bude chtít něco v této poddolované oblasti tvořit.“
„Jediný symbol je přerovnat úplně celou krajinu do líbivého celku bez náletů, chroští a nádechu jednoho velkého odpadiště. Pak tu teprve budou jezdit lidé rádi a trávit čas na symbolech typu zážitkových fárání apod.“
4.
OtázkaLidé území POHO2030 popisují nejvíce jako místo, které má potenciál, je zajímavé, krásné a divoké zároveň.
„Vše musí vyplývat z „unikátnosti“ této oblasti. Její poškození využít a zrealizovat projekty spojené s tímto poškozením, aby vynikla unikátnost, ojedinělost.“
„Pamatuji si dobu krásných domů, staveb v těchto místech. Současnost je v divočině vytvořené přírodou.“
5.
OtázkaNejvíce pozitivně vnímaným místem, atraktivitou v území POHO je Šikmý kostel, následuje Karvinské moře a Dinopark. Neutrální postoj zaujali lidé k uvedeným těžebním prvkům v oblasti – Těžební věže a haly dolu Barbora, Gabriela nebo energovod. Negativní vnímání zmíněných míst je nejvíce spojováno s energovodem.
Další zajímavá místa, atrakce, které lidi uváděli ve spojitosti s oblastí POHO jsou vodní atrakce různého charakteru – mokřady, rybníky, řeky v území, oblast Darkov – lázně Darkov, most přes řeku Olši a v neposlední řadě kostely, které se ve zmíněné oblasti nacházejí.
„Měly by se některé věci zachovat, ať ty naše děcka taky něco mají, z té černé klasiky.“
6.
OtázkaTéměř 55 % dotazovaných má s územím POHO spojené nějaké unikátní symboly. Nejvíce symbolické jsou pro lidi především doly, specifická architektura okolí, těžní věže, hornictví, uhlí a těžbou poznamenaná krajina. Následuje Šikmý kostel, který se pro lidi stává symbolickou ikonou, která má nejen historickou hodnotu pro území, ale je i příležitostí pro nové využití oblasti a jeho propagaci. Z uvedených symbolů je často uveden i vodní prvek – jezera, rybníky, Karvinské moře a samotné město Karviná.
„Nejsou to prvky, je to celek.“
7.
OtázkaLidé si nejvíce přejí, aby se na území POHO2030 v horizontu 10 let nejvíce rozvíjela příroda, aktivity související s rozvojem ekonomické činnosti (výroba, průmysl, inovace, energetika) a cestovní ruch.
„Splavnost Olše pro vodácké sporty, lokálka mezi Karvinou a Ostravou, výstavba architektonicky cenných staveb, velký zábavní park.“
„Dodat místním lidem naději, že se to tu zlepší, a že se o ně někdo zajímá.“
„Myslím, že tento projekt přináší reálnou možnost danou lokalitu přeměnit na unikátní „skanzen“, který by byl zajímavý z hlediska cestovního ruchu a volnočasových aktivit pro obyvatele z okolí Karvinska.“
„Chci cyklostezky, pastviny pro ovce, ptačí louky, chci stanovat, rybařit, koupat se, dělat pikniky.“
8.
OtázkaS představami o dalším rozvoji úzce souvisí i zájem lidí účastnit se akcí, které by se v POHO konaly. Největší zájem, téměř 25 % je o bližší poznání oblasti, a to v podobě komentovaných prohlídek, naučných stezek nebo organizovaného denního/nočního pozorování. V těsném závěsu je zájem o účast na různých sportovních akcích (indoor), akcích volnočasového vyžití – festivaly jídla a pití, akcích pro rodiny s dětmi a kulturních akcích – hudební koncerty a festivaly, divadlo, cirkus, filmové promítání atd.
„Rozvíjejte oblast tak, aby byla přístupná rodinám s dětmi, pro odpočinek, zábavu a environmentální vzdělání.“
9.
OtázkaVíce než 97 % lidí chce oblast POHO rozvíjet v souladu s principem udržitelného rozvoje. Udržitelný rozvoj je takový rozvoj, kdy potřeby současné generace jsou uspokojovány v takové míře a rozsahu, která neomezuje generace budoucí.
„To nejcennější, co v tom území je, jsou lokality, kde dostala šanci přirozená (místy možná i řízená) sukcese. Pro naprostou většinu lidí ale zrovna tato z přírodovědného hlediska zajímavá místa nemají absolutně žádnou hodnotu, resp. jsou to jen místa, která by se musela vykácet, aby tam mohla vést dálnice za nějakou atrakcí typu "rozhledna s vrcholovou trampolínou kde ve skoku dostanete do ruky kvasnicový ležák sv. Petra z Alkantary a dolů sjedete bobovou dráhou".“
10.
OtázkaLidé (více než 60 %) neznají rozvojový program POHO2030.
„Lepší propagace, všude, kde je více lidi – stále tabule u obchodních center minimálně týdně aktualizované. Dodat místním lidem naději, že se to tu zlepší a že se o ně někdo zajímá.“
Projekt POHO Park usiluje o vybudování důstojného centra pohornické krajiny, které nabídne zázemí nejen návštěvníkům dolu Gabriela, ale také přilehlého kostela sv. Petra z Alkantary.